Sudah-Sudahlah

Photo: Jangan lupa, esok, sabtu jam 2 ptg di tv1

Assalamualaikum...

Terpaku sebentar Shiraz depan tv tengahari tadi menonton drama perpaduan yang jarang-jarang disiarkan di kaca televisyen. Drama Sudah-Sudahlah mungkin tidak sehebat drama cinta, romantik yang menjadi tatapan orang ramai tapi Shiraz percaya kalau siapa yang dapat menonton drama tu tadi pasti akan berganggapan seperti Shiraz, "TERBAEKKK!!!"

Ada yang tak faham eh tengok drama tu... Jangan dijadikan alasan sebenarnya sebab terang-terang drama tu siarkan subtitles... Shiraz kagum dan berbangga dengan pelakon yang berjaya membawa watak anak jati Besut dalam drama tu. Okay... Mungkin sebahagian dari drama tersebut adalah pelakon dan ahli dikir barat tapi sebenarnya susah untuk mempelajari dialek negeri Terengganu apatah lagi dialek orang Besut. Sebabnya Besut ni dah masuk sempadan Negeri Kelantan. Dialek diaorang bercampur dengan Kelantan dan Terengganu tapi bila dihayati drama tersebut ada keindahan dalam dialek itu..

Actually dalam drama ni ramai sangat pelakon yang Shiraz tak kenal... Pelakon baru (mungkin baru sebab ada yang Shiraz tak kenal) dan hebat jugak penangan watak diaorang. Kisahnya tentang sinikal politik zaman sekarang. Kisah orang lama yang tak dapat menerima kekalahan bertanding kerusi dengan orang baru.  Shiraz akui memang ada orang yang sebegini rupa.

Pak Nik Him merupakan bekas ketua koperasi di kampung tersebut (lupa nama kampung, sorry!) bertanding merebut kerusi jawatan Pengerusi Koperasi dengan anak muda yang inginkan perubahan, Faris (actually, Shiraz tak kenal dengan pelakon yang membawa watak Faris ni tapi jujurnya Shiraz kagum dengan watak beliau). Kekalahan pada anak muda itu memaksa Pak Nik Him bersama orang kuatnya, Pak Embong dan Bidi untuk melawan kembali merebut kerusi itu kembali. Pak Embong (pada dasarnya merupakan batu api pada Pak Nik Him) sentiasa memberi sokongan untuk Nik Him merebut kembali jawatan tersebut dengan alasan 'anak jantan' dan 'maruah lelaki'. Memang pada umumnya ada orang begini. Orang yang terlibat dengan politik walaupun tak sepenuhnya akan merasa tempias drama ni.

Akibat kekalahan tersebut, Nik Him merasakan dirinya dipulaukan dan angin cemburu pada Faris semakin menebal. Nik Him ni ada juga 'anginnya'.. Dia cuma nak orang dengar cakap dia dan dia angkuh untuk menerima kekalahan tersebut. Dia rasakan yang Faris tidak layak untuk memegang jawatan tersebut kerana baru setahun jagung. Sesetengah orang seperti Nik Him mungkin tak sedar yang ada sesetengah penduduk kampung ingin perubahan dan pemimpin muda untuk menguruskan koperasi tersebut.  

Watak Faris tidak juga kurang hebatnya. Walaupun orang kuatnya seakan menghasut beliau tapi Faris masih dalam pegangan yang betul. Dia cuma ingin melakukan perubahan. Apabila penduduk kampung tersebut mula tidak bertegur sapa, dia merasakan mungkin berpunca daripada pemilihan kerusi tersebut lalu cuba mengalah dengan memberikannya pada Pak Nik Him tapi orang tua tu 'bodoh sombong'.

Kalau nak diceritakan memang la banyak tapi sudah-sudahlah sampai di sini saja.. Akhirnya Pak Nik Him menyesal akibat perbuatannya itu apabila ada rumah tangga orang bergolak disebabkan sokongan pada ketua masing-masing akibatnya si anak terpaksa merayu pada Nik Him.. Jujurnya, babak tersebut sempat membuatkan Shiraz merasa sebak.. Iyalah, kalau dalam dunia realiti mungkin anak itu tidak berani berhadapan dengan Pak Nik Him dan menyalahkan orang tua tu.. Hakikatnya, ada keluarga yang berpecah belah akibat kepercayaan politik masing-masing.

Shiraz tak tahu ramai mana yang menonton drama dialek Besut ni tapi pada pendapat Shiraz, drama ini berjaya dengan jayanya. Dengan skrip yang cukup hebat, pelakon yang berjaya mengagumkan Shiraz dan krew penerbitan yang berjaya menghasilkan Sudah-Sudahlah. Shiraz dengan ini mengucapkan SEKALUNG TAHNIAH buat KalamAriff sebab berjaya menghasilkan drama perpaduan ni. Biasa kita cuma tahu drama dialek Penang, Perak, Negeri Sembilan... Jarang-jarang drama dari Besut, Negeri Terengganu. Tahniah buat pelakon-pelakon yang hebat Chekem, Wan Hanafi Su (Shiraz cukup kagum dengan lakonan beliau...), Z Zambrie, AsrulFaizal (tuan empunya diri yang memegang watak Faris), Kamarool Hj Yusoff, Yaya Ma'Embong (adik beradik Caca dan Emma Maembong ke), Norseha Lee, Adrea Abdullah...

Puisi Dayana atau Puisi Ana Hawana

Noor Dayana isteri pertama Ashraf Muslim

Tak usah bicara tentang payung emas
Kerana
Aku belum layak iktiraf diri sesuci khadijah atau fatimah
Tak usah bicara tentang zuriat
Kerana
Aku bukan Allah…mudah menyebut kun fa ya kun…
Tak usah bicara tentang setia
Kerana
Aku pasti kau tahu aku bukan perempuan jalanan
Tak usah bicara tentang tanggungjawab
Kerana
Aku tahu kau lebih arif tentang itu
Tak usah bicara tentang kesempurnaan
Kerana
Aku terima kekurangan kau kerana Allah
Tak usah bicara tentang dia
Kerana
Aku diasingkan darimu kerana dia
Sucinya aku, kau miliki ketika di Makkah
Hebatnya dia, kau sembunyikan ketika di Thailand..
Berhenti beralasan ini semua jodoh ketentuan Allah..
Kerana satu dunia tahu
Hanya itu lah jawapan mudah utk lepaskan kekhilafan yg disengajakan…

Puisi siapa sebenarnya?
Dayana atau Ana Hawana?

Sabarlah Hati, Dayana Lokman...


Assalamualaikum....
    Kisah Ashraf Muslim berkahwin dua sebenarnya dah lama kecoh... Pernah Ashraf Muslim buat pengakuan yang itu semua hanya khabar angin. Dia dan Sakinah tiada apa-apa hubungan namun beberapa hari ini laman media penuh dengan sajak penuh kedukaan dari Dayana.. Memang betul lah Ashraf Muslim dah kahwin dengan Sakinah...
   
    Shiraz sedih dan hiba juga bila membaca sajak dari Dayana tu... Mana tak sedihnya, bukan mudah bagi seorang perempuan dan isteri yang terpaksa menerima hakikat bahawa suaminya berkahwin lagi hanya kerana beralasan kan dirinya belum melahirkan zuriat buat suaminya.. Baru 2 tahun kot kahwin... Ramai lagi yang bertahun-tahun kahwin belum dikurniakan zuriat.. Rasanya alasan Ashraf Muslim nak zuriat tu cuma alasan semata-mata...

   Payung emas??? Fikir secara logik memang la seronok bagi seorang isteri untuk dikurniakan payung emas di Syurga namun sesabar manakah kita nak dibandingkan dengan Isteri Nabi Muhammad, Siti Khadijah.. Sejujur manakah kita nak dibandingkan dengan beliau? Cakap memang la mudah tapi hati dan perasaan kita tidaklah sebati sebenarnya... Hari ini mungkin kita dalam keadaan berserah tapi esok lusa mungkin terdetik di hati betapa cemburunya kita melihat kemesraan mereka.. Hari ini kita mungkin tersenyum namun mungkin ada linangan airmata keesokannya.

  Shiraz fikir Dayana cuba tabahkan diri namun kekecewaan pasti tercalit jua apabila si Suami bertindak membelakangkan dirinya dan keluarga. Kalau Ashraf benar-benar jujur, beliau tidak akan bertindak menikahi Sakinah secara sorok-sorok.

   Kisah rumahtangga bukan perkara mudah untuk diselesaikan... Kita sekadar orang luar yang hanya memberi pendapat dan adakalanya cacian. Shiraz mendoakan yang terbaik buat Dayana sekurang-kurangnya biarlah kebenaran berada di pihak Dayana pabila Sakinah mengatakan Dayana merestui perkahwinan mereka sedangkan di pihak Dayana mengatakan tidak. Sabarlah Hati, Puan Dayana Lokman...

p/s: Shiraz respect pada si suami yang masih bersama isterinya walaupun belum dikurniakan zuriat. Jujurnya mereka pada cinta dan kesetiaan pada si isteri..

Sensiviti Agama Bulan Ramadhan


Sejak dua menjak ni cina 2 ekor (D.A.P mungkin) selalu saja melakukan provokasi yang membangkitkan kemarahan umat islam tapi selalu saja dilepaskan.. Tapi, kali ni Shiraz rasa diaorang ni dah melampau... 

Sape??

Alvivi Couple.. (Alvin dan Vivian)...

Sebelum ni diaorang menggemparkan negara dengan video seks diaorang, lepas tu kecoh Vivian amek gambar bogel berbalutkan bendera Barisan Nasional.. Kali ni menatang 2 ekor ni ajak berbuka puasa dengan Bak Kut Teh.. Memang sial la diaorang.. Patutnya 2 ekor ni dibuang kerakyatan.. Pi hantar balik kat negara China tu.. Menyusahkan orang...


Semangkuk bak kut teh biasanya disajikan dengan iga daging babi, sayur asin, dan kembang tahu. Kalau dah namanya pon ada babi, memang la benda haram bagi umat islam. Kami tak hina apa yang kamu makan, jadi jangan nak main dengan sensitiviti agama Islam kami yang suci nie. Aku pon ada jugak amai kawan-kawan cina, tapi depa hormat ISLAM. Awat yang 2 ekoq mangkuk nie tak reti bahasa taktaw.
Jenis nie la yang merosakkan nama bangsa cina. Jenis manusia camnie yang patut kena tangkap. Tapi di Malaysia nie pelik sikit. Hina kerajaan ditangkap, hina Perdana menteri Najib tu, kena tangkap, buat demo aman kena tangkap, buat benda baik kekadang kena tangkap. TETAPI bila hina ISLAM, buat dont know. Sila sebarkan benda nie. Kita takmau orang macam nie duduk dalam negara kita yang berbilang bangsa dan kaum. Jangan kita nak samakan 2 ekor nie dengan bangsa cina yang lain. Ini soal 2 ekor nie saja. Pantang betul la aku. Polis, NGO, sesiapa yang ada kuasa, sila amik tindakan terhadap mereka berdua.
Macamana la depa dua nie leh bersikap camnie padahal  student law. Siap buat video seks bagai. Yang vivian tu baru-baru nie buat record gangbang bagai buat seks beramai-ramai. Hey you!! Camna hampa nie leh dapat scholarship nie. Pelik sungguh la aku. P mati buang la!!!!
Credit: FizGraphic 
 Shiraz rasa kerajaan Malaysia kena ambil tindakan pada mangkuk hayun 2 ekor ni.. Diaorang saja nak buat provokasi bagi kita marah.. Entah sape la yang bodoh sangat pi sokong menatang 2 ekor ni...

p/s: Maaf...Shiraz bukan nak provokasi isu agama tapi Alvivi ni memang dah kurang ajar... Tak de langsung niat di hati nak kutuk orang cina.. Ade je cina yang baik tapi dulu la kot.. Sekarang ni semua duk pakat sokong D.A.P.. Huhh 

JS (Autumn Di Hatiku) bikin panas hati wanita Malaysia

ohartis-kim-jin-sung-autunm-dihatiku-1

Autumn Di Hatiku...

Sekarang ni semua pakat duk cerita pasal drama Autumn Di Hatiku erk..Nak-nak lagi pasal hero handsome dari Negara Korea tu... Kim Jin Sung... tak dinafikan la memang wajah dia ada dalam pasaran muka-muka orang kacak..hehe..

Nama Kim Jin Sung di Korea belum tahap popular lagi tapi mana tau lepas ni rezeki untuk beliau kan...

Tapi, hari ni Jin Sung a.k.a JS ni dah bikin hati anak-anak dara di Malaysia wave jap... Mana taknya, JS buat pengakuan yang dia sukakan kecantikan wanita Malaysia.... No plastic katanya...

Sebagai rakyat Malaysia, i'm proud to hear what your say la Jin Sung-ssi... not easily know foreigners want to give praise about the beauty of the people of Malaysia...So, lucky la rakyat Malaysia sekalian..

Katanya... kata si JS ni 
“Sebenarnya saya bukan tergolong di kalangan orang yang membuat pembedahan plastik untuk perubahan wajah seperti kebanyakan masyarakat di Korea. Saya lebih suka wajah yang asli kerana ia memberi daya tarikan yang tersendiri.
“Apabila datang ke Malaysia pada Mei lalu, saya terkejut ramai wanita di negara ini memiliki wajah yang cantik tanpa perlu mengubah muka dengan pembedahan. Perkara itu membuatkan saya sudah mula berkenan dengan wanita Malaysia. kalau boleh saya mahu mencari kekasih dari negara ini,” katanya.
Ayar terakhirnya nak cari kekasih dari negara ni.... waaa untung lagi tu.. kalau sebelum ni Jehan Miskin dapat kahwin wanita Korea mana tahu kali ni wanita Malaysia pulak dapat kahwin lelaki dari Korea kan...
Jadi, selamat la semua berangan wahai wanita Malaysia..hehe


Gambar Fasha, Azalna Panas di Instagram


Gambar Fasha dan Azalna yang selesai shooting di sebuah pantai peranginan telah menimbulkan kontroversi hebat.. Pada pandangan Shiraz gambar tu tak de langsung unsur lucah tapi pada pandangan mata lelaki miang, gambar tersebut telah disensasikan...Ramai jugak peminat kedua-dua artis ini meminta gambar ini
 dipadam...

Apa ada pandangan mata lelaki miang sebenarnya?

Puteri Awani Terlebih Berani


Assalamualaikum...

Kecoh sekarang ni kisah percintaan budak youtube yang telebih berani.. Siapa lagi kalau bukan Puteri Awani kan.. Budak sekolah menengah bercinta tu bukan perkara pelik tapi pengakuan berani budak ni yang buat benda ni nampak pelik.

Shiraz tahu budak zaman sekarang ni sudah terlalu cerdik pandai dengan teknologi tapi janganlah disalah gunakan. Awak tu baru umur 15 tahun dan baru couple seminggu dah bikin kecoh.. Baju sekolah pun mak basuh lagik... Sakit demam pun mak yang amek tahu ada hati pulak sanggup berjanji nak cintakan lelaki tu sampai mati.. Hish tak dak akai la budak ni..

Sekarang sapa yang malu? Senang-senang je pakwe awak tu buat pengakuan malu dengan tindakan awak  Dah dapat malu besar lagi.. Macam mana la perasaan mak ayah budak ni dapat anak yang terlebih berani macam Puteri Awani ni... Hmmm

Untuk Puteri Awani, bercinta biar berpada-pada...

Ooo akibat keberanian budak ni Shiraz tengok banyak sangat troll dan parody untuk Puteri Awani... Hebakkk rakyat Malaysia kalau bahagian mengedit ni.. hihi

 


















Ini pakwe yang dia bersungguh sangat duk berjanji tu... Tengok, belum apa-apa dah letakkan kesalahan pada bahu Puteri Awani sorang. Sikit pun tak tunjuk rasa support pada Awani... Kasihan sungguh budak Puteri Awani jelas-jelas yang dia cuma diperbodohkan oleh lelaki tu...

Harapnya depa ni tak dak la bua perkara yang tak senonoh sebab dah nyata yang si Ery ni takkan bertanggungjawab...