Lunar New Year 2012


Assalamualaikum.....

Hey korunk2 yang berbangsa Chinese...cpt2 datang sini Shiraz ade something nak bgtaw korunk....>Selamat Tahun Baru Cina< kepada yang berbangsa Cina.

Jom kite same2 cerita apa keseronokkan sambutan Lunar New Year ney...

Siapa yang dah melantak buah limau mcm Shiraz angkat tangan????
Seronokkan tyme raya cina ramai je yg baik hati bagi buah limau free...Waa sedap...Kita pun dapat la makan dengan enaknya...Tyme lunar new year je taw sedap makan buah limau ney...Manisnya bukan main pastu dapat la rasakan cam ne sambutan Lunar New Year ney...Hari ney je dah lima biji limau Shiraz makan...Ade yg makan cicah kicap,ade yg makan cicah garam kan? Tapi, Shiraz suka makan fresh punya. Korunk letak la 10 biji buah tu kat depan Shiraz mmg boleh dihabiskan..Shiraz mmg hantu dengan buah limau ney...

Kuih Bulan...Yang Sedap Lagi Enak!!!!
Tyme2 raya cina la kite dapat makan kuih bulan..Kuih bulan sinonim ketika pesta tanglung dan ada masyrakat cina yang menyediakan kuih bulan ketika musim lunar ney..Sedap gak kuih bulan ney. Last year Shiraz pergi rumah Uncle Mong tanya kuih bulan tak de ke? Wife Uncle Mong kata dia tak buat sbb ingatkan orang melayu tak makan....
Actually, ramai yang ingat orang melayu tak boleh makan kuih bulan. Boleh je makan...Jangan bimbang la sbb chinese kat Malaysia ney kan faham kedudukan orang melayu yang beragama Islam. So, orang-orang cina ney kebiasaannya lebih prihatin dari orang melayu.

Info: Kuih Bulan
Inti
Kuih bulan yang dibelah menunjukkan pes biji teratai di keliling "bulan" kuning telur (pecah berderai)
Banyak jenis inti boleh dijumpai di kuih bulan tradisional mengikut budaya setempat:
  • Pes biji teratai
  •  (蓮蓉lían róng): Dianggap oleh sesetengah bahawa inti kuih bulan asal dan paling mewah, inti pes biji teratai didapati dalam semua jenis kuih bulan. Kerana harga tinggi pes teratai itu, pes kacang buncis putih adakalanya digunakan sebagai inti.
  • Lima isirong
  •  (五仁wǔ rén): Satu pengisian mengandungi 5 jenis kekacang dan benih, dengan dipotong kasar dan digaulkan berserta sirap maltosa. Biasanya kekacang dan benih digunakan termasuk: walnut, benih labu, benih tembikaikacang tanahbijan, atau badam. Seperkara lagi, campuran biasanya akan mengandungi halwa labu airham jinhua, atau kepingan gula batu sebagai tambahan rasa.
  • Pes Taro
  •  (芋泥yù ní): Satu pes manis dibuat daripada keladi, seketul ubi ditanam di banyak bahagian tropika Asia. Warna pes dalam kuih bulan adalah ungu dan adalah paling biasa dijumpai dalam kuih bulan berkerak Teochew.
[sunting]KerakKuih bulan tradisional berbeza dengan meluas bergantung pada rantau di mana kuih bulan dihasilkan. Manakala kebanyakan rantau menghasilkan kuih bulan tradisional dengan banyak jenis inti, mereka biasanya hanya membuat kuih bulan mereka daripada satu jenis kerak atau satu lagi. Walaupun kuih bulan vegetarian boleh menggunakan minyak sayuran, banyak kuih bulan menggunakanlemak babi dalam resipi-resipi mereka untuk rasa lebih baik. Terdapat tiga jenis kerak kuih bulan digunakan dalam masakan Cina:
  • Liat
  • : Kerak ini mempunyai satu nada coklat kemerah-merahan dan kilauan berkilat. Ia jenis kerak paling biasa digunakan pada kuih bulan gaya-Kantonis. Ia juga paling biasa jenis kuih bulan dilihat di Amerika Utara dan banyak negara barat. Kerak liat kuih bulan adalah dibuat menggunakan kombinasi sirap gula pekat, air lai, tepung, dan minyak, oleh itu memberi kerak ini rasanya yang kaya dan tekstur yang liat tetapi lembut. Kekenyalan boleh jadi kian dengan menambahkan sirap maltosa ke campuran.
  • Doh juga dibakar dalam bentuk ikan atau anak babi (Kantonis: "Jue Zai Bang"; 豬仔餅; lit. "Biskut Anak Babi") dan dijual di bakeri kuih bulan sebagai satu kudapan liat. Mereka sering dibungkus secara individu dalam bakul plastik kecil, untuk melambangkan ikan ditangkap atau anak babi menuju ke jualan.
  • Berkelopak
  • : Kulit keras berkelopak adalah tanda kuih bulan gaya-Suzhou. Doh itu adalah dibuat dengan mengolek bersama lapisan-lapisan alternatif doh berminyak dan tepung yang telah kacau goreng dalam minyak. Kerak ini mempunyai tekstur amat serupa seperti pastri berlapis.
 

Tarian Naga
Perayaan Cina juga menyediakan Tarian Naga. Shiraz paling eksaited sebenarnya kalau tengok Tarian Naga ney nak2 kalau dapat sentuh kepala Naga tu padahal orang2 yang melakukan tarian tu bukan main lagi penatnya..Shiraz plak yang terlebih2 seronok tengok diaorang. Hehe..Kalau korunk nak tahu  tarian Naga ney amat la menguntungkan kehidupan orang cina. Tengok kehebatan diaorang melompat dari satu tiang ke satu tiang...Best...


Yeesang
Orang Cina suka sngt dngn istilah 'makan besar' ataupun Yeesang. Dalam Yeesang ney ada ikan atau daging mentah, ada sayur-sayuran dan juga sos. Orang cina kata semakin tinggi kita angkat makanan2 tu semakin tinggi kita mendapat kekayaan. Itu istilah orang cina. Jangan plak org melayu gatal2 nak percaya mende tu..Huhu..


Kuih Bakul
Satu lagi kemasyhuran masyarakat cina ialah Kuih Bakul. Kuih bakul ney liat mcm dodol. Hihi ney satu lagi kuih masyrakat cina yang boleh orang melayu makan. So, tak usah risau! Kalau yang pakai gigi palsu tu baik korunk lekatkan dulu polident  takut nanti tertanggal plak..Hihi..Sungguh, sbb kuih bakul ney liat sangat. 


Ang Pau
Ney yang paling seronok sbb kite akan dapat angpau...Waa kaya. Untung la korunk kalau masih dapat angpau...Hihi..Kalau masyarakat melayu bagi sampul duit raya samalah mcm orang cina..Mereka akan bg angpau.


Riang ria warna Merah
Perayaan cina ney dilambangkan sebagai perayaan warna merah. Serba-serbi merah...Cantikkan. So, kalau siapa2 yang dapat pergi ke rumah kawan2 yang berbangsa cina korunk akan dapat lihat dan saksikan keindahan warna merah ney...

Ney family Shiraz masa Chinese New Year Tahun Lepas...Kat umah Uncle Mong dan Wifey..



>>>Korunk ade cerita tak pasal Lunar New Year ney??<<<