Hujan + Guruh = Kilat



Aku tak tahu sejak bila aku takut dengan guruh dan kilat ney...Ehh cop, bukan bermakna dlu aku berani....Tak juga tapi boleh jer dengar guruh dan tgk sinar kilat yang saling memancar tu...Tapi, sejak ada beberapa peristiwa mengenai rangkain kawan baik HUJAN, GURUH dan KILAT ney aku jadi sedikit takut....Bukan sedikit...Lebih kurang banyak la...

Memori hujan, guruh dan kilat....

  1. Ketika aku mengikuti KEM KHIDMAT NEGARA di UiTM Arau, Perlis...Tyme tu aku sorg diri dalam bilik asrama dan member2 yg lain pergi panjat dinding batu...Alaa apa orang panggil tu....>luper<. Hujan lebat selebatnya campur ngan kilat dan guruh...Sampai malam diaorg x balik2 (actually tyme diaorg buat latihan dah pun nk masuk waktu malam) dan tiba2 bekalan eletrik terputus. Terabai2 aku dalam bilik tu...Tepi almari aku pergi nyorok sambil bawa selimut tebal kes lupa nk tutup tingkat. Tyme tu jugakla aku dngr bunyi phone tp x taw phone duk maner...Nangis sorang2 babe....Jelas di penglihatan aku cahaya kilat yang menerangi kamar kecik asrama tu...Dan aku x tahu lama mana aku menyorok kat tepi tu sampai la encik2 abang yang bertugas...Siapa namanya erk?? O.o Abang Wan ngan Abang Rafifie datang bilik aku. Bodoh gak aku kan naper aku tak lari keluar walhal bukannya kunci pun pintu tu....Diaorg yg tenangkan aku...hihi...Tu pengalaman pertama aku.....
  2. Yang kedua kat umah tok aku...Kat Kedah...Umah tok aku ney besar jugak la..Ada 2 ruang tamu...Tyme aku duduk ruang tamu depan dengan paksu, tok, ngah dan kawan ngah aku...Tyme tu mmg hujan la...Tgh bersembang tiba2 guruh yg paling kuat la kot pernah aku dengar bunyi dan secara automatik rumah tok aku black out...Tv kat ruang tamu kedua terpelanting sekali dengan telefon rumah, lampu kat dapur ngan bilik air pecah, dan lampu ruang tamu kedua pun sama...Dapatla lihat percikan api mcm FIREWORK tu...2 hari kiteorg bergelap....Mmg menakutkan aku.....
  3. Yang ketiga kat umah aku...Balik dari tadika ada program kat klinik...Mama suruh aku balik umah walhal aku nak ikut...Hujan lebat jugak....Tgh syok2 baca suratkhabar sekali guruh berbunyi apalagi terbakar kotak suis utama...Glurpp...aku diam...Sekali lagi aku saksikan firework...Pastu datang guruh yang kedua aku x kunci pintu rumah terus aku lari g umah depan...Hehe sebab umah tu ada orang...aku takut duk sorg...Menantikan mama ngan abah aku balik...Sian aku kan...
  4. Yang keempat ney dngn adik2 aku....Mama ngan abah aku pergi mana erk..Lupa daa...Tgh tgk spongebob...Yg ney buat laptop rosak sekali tibai RM 600...Mana taknya lupa nak cabut wayar kat laptop dengan tenet skali rosak...
Sejak dari tu la aku jadi gerun dengan hujan + guruh = kilat ney...Automatik terbayang segala peristiwa depan mata....Astaghfirullahalazim...Dan sekarang kalau bunyi guruh je aku siap2 tutup tenet,laptop dan telefon kordless...Tapi kan, adik2 aku selalu marah bila aku tutup tenet...Hihi...Biarlah...Diaorg x tahu apa yang aku rasa...